Wiadomości z gminy Powiat

Młodzież Kopera z Erasmusem we Włoszech

Na początku kwietnia dniach 07 – 14.04.2024 r. mieliśmy okazję wziąć udział w mobilności uczniowskiej z projektu Erasmus. Wizyta odbyła się w partnerskiej szkole Vincenzo Cardarelli w La Spezi we Włoszech. Wyjazd ten związany był z projektem Erasmus+ nr 2023-1-PL01-KA121-SCH-000122949 realizowanym w tym roku w naszym liceum.

Liceum Kopernika od wielu lat realizuje projekty europejskie, a teraz ze względu na otrzymaną Akredytację Erasmusa przez najbliższe 3 lata, będziemy mogli uczestniczyć w wielu ciekawych międzynarodowych projektach. Tegoroczny projekt dotyczy szeroko rozumianej ekologii, ochrony środowiska przyrodniczego oraz budowania właściwych postaw proekologicznych.

Pierwsza mobilność uczniowska w ramach projektu  odbyła się właśnie pod kątem ekologii i ochrony przyrody. Był to pracowity i niezwykle sympatyczny tydzień. Wraz z naszymi przyjaciółmi z Włoch, aktywnie uczestniczyliśmy w różnych działaniach i aktywnościach związanych z projektem, i dzięki temu zyskaliśmy wiedzę na temat ekologii, ochrony środowiska oraz kultury mieszkańców tego regionu Włoch.

W niedzielę 7 kwietnia, po raz pierwszy zobaczyliśmy się z naszymi partnerami, których dotychczas znaliśmy ze spotkań online. Uczniowie i ich rodzice przyjęli nas bardzo ciepło. Był to początek niezapomnianej przygody oraz intensywnego tygodnia pełnego różnorodnych i fascynujących aktywności.

Nasz pierwszy dzień rozpoczęliśmy od wycieczki do Cinque Terre (Parku Narodowego). Była to ciekawa wspinaczka górska wzdłuż  wysokiego i skalistego wybrzeża z niezapomnianym widokiem na morze. Tam zapoznaliśmy się z formą ochrony, jaką jest park narodowy, ochroną gatunkową oraz formami ochrony stosowanymi w obszarach dużej antropopresji .

Kolejny dzień, mimo że spokojniejszy, w dalszym ciągu zapewnił nam wiele wrażeń. Mieliśmy okazję zobaczyć szkołę naszych partnerów oraz wziąć udział w ich lekcjach.  Uczestniczyliśmy w  zajęciach na temat proekologicznych działań szkoły i regionu  oraz lekcji kulturowej, która dała nam pewną wiedzę o regionie, w którym byliśmy. To przedpołudnie pozwoliło nam poznać zwyczajny szkolny dzień włoskiej młodzieży. Popołudniu zwiedziliśmy miasto Lerici, które jest pięknie położone nad wybrzeżem oraz San Torenzo gdzie poznaliśmy sposoby hodowli małży i ostryg, czyli zapoznaliśmy się z tajnikami marikultury i jej wpływu na środowisko wodne.

Środa była dniem idealnym dla osób fascynujących się życiem morza, gdyż wraz z przewodnikiem odbyliśmy wycieczkę po oceanarium w Genui. Tam zajmowaliśmy się ochroną ekosystemów morskich i oceanicznych. Dzień zakończyliśmy zwiedzaniem miasta, poznając jego historię i niezwykłą architekturę.

Czwartek, dał nam trochę relaksu. W szkole podczas zajęć artystyczno-ekologicznych rozwijaliśmy nasze kreatywne myślenie i umiejętności plastyczne oraz zdobywaliśmy wiedzę na temat gatunków zagrożonych, takich jak wilk oraz gatunków inwazyjnych, jak krab błękitny, który pustoszy wybrzeża ciepłych włoskich mórz. Po lekcjach zwiedzaliśmy skąpaną w słońcu La Spezię.

W piątek, czyli w przedostatni dzień naszej wyprawy, zwiedziliśmy słynną Pizę. Tym razem był to wyjazd historyczno-kulturowy. Ale to niezwykłe piękno krzywej wieży